Der har hersket en del forvirring efter den spanske Saxo-Tinkoff rytter Alberto Contador styrtede under mandagens etape af Tour de France. Contador brækkede sit skinneben i styrtet, men formåede alligevel at kæmpe sig op på en ny cykel og fortsætte 18 kilometer, inden han måtte stoppe.

Men styrtede han mere end én gang? Knækkede cyklens skrårør og overrør midtover? og hvilken cykel kørte han i det hele taget på? Det har været svært at opklare, hvad der helt præcis skete, men nu kan vi kaste lys over sagen.

TV 2’s reporter Jasper Stadum har tirsdagen igennem undersøgt sagen, og herunder listet op, hvad der helt præcis er sket:

Sådan skete styrtet
Alberto Contador styrtede med næsten 80 kilometer i timen. Håndtagene og styret på cyklen blev bøjede, og cyklen skulle derfor skiftes ud.

Contador fortsatte efter styrtet på holdkammerat Nicolas Roches cykel, indtil en bil kunne komme frem med en reservecykel og nye bandager til knæet. Han fortsatte så på reservecyklen, inden han måtte stoppe helt.

Contador styrtede kun én gang
Tinkoff-Saxos sportsdirektør Steven de Jong forklarede i går til TV 2, at Contador var styrtet to gange i løbet. Det var altså ikke helt sandt.

De Jong sad i den bagerste Tinkoff-bil og kom først til stedet senere med reservecyklen. Derfor var der forvirring om forløbet.

Cyklen knækkede ikke under styrtet
Det dramatiske billede af Contadors cykel med et knækket skrårør er skam ægte nok, men det var altså ikke den cykel, som Contador cyklede på ved styrtet.

Den knækkede cykel var den spanke rytters reservecykel, og den stod på taget af den bagerste Tinkoff-bil. Da bilen i al hast skulle op til den styrtede rytter, faldt reservecyklen af bilen, og det var der cyklens skrårør knækkede.

Billedet herunder viser styret på den cykel, Contador styrtede på:

 TV 2